Zwangerschapsyoga/intimate yoga

 

Opbouw zwangerschapsyoga/intimate yogalessen:

 

Lichaamsoefeningen

De zwangerschapsyoga bestaat uit milde yoga oefeningen met veel aandacht voor de gebieden in je lichaam welke vaak klachtonderhevig zijn tijdens de zwangerschapsperiode. Vanuit de visie van de intimate yoga leer je praktische oefeningen voor je bekkenbodemspieren, welke gemakkelijk te doen zijn en zeer effectief zijn wanneer je ze regelmatig oefent. Je word je bewust van je bekkenbodemspieren, leert hoe ze te bewegen en verbetert hiermee de elasticiteit en sterkte van deze dragende zone.

 Pranayama: Adem oefeningen

Verder nemen we de bevalling stapsgewijs door met aandacht voor de pranayama’s (adem oefeningen).

Concentratie en meditatie

Met behulp van bewuste bewegingen, geleide meditaties, werken met de spieren en de twee onderste chakra’s verhoog je het bewustzijn en het energieniveau én handhaaf of herstel je je jeugd, kracht en het vertrouwen voor alle uitdagingen van het leven.

Intimate yoga

Intimate yoga ondersteunt een proces van zelfgenezing voor alle ziekten of zwakke punten van het bekkengebied, zoals: incontinentie, menstruatiepijn, en onregelmatige periode, moeilijkheden met vrijen (zoals vaginisme), aambeien en darmaandoeningen. Het is bovendien gunstig tijdens de zwangerschap, want getrainde bekkenbodemspieren ondersteunen de groeiende baarmoeder en versterken het. Hierdoor is er meer kans op een gemakkelijke geboorte en een snel herstel.

Kopje thee

Aan het einde van de les bedanken wij elkaar met onze handen in gebedshouding voor onze borst en met de groet ‘Namaste’ wat betekent: ‘het licht in mij groet het licht in jou’. Er is gelegenheid om een lekker kopje biologische kruidenthee (uiteraard met kruiden die geschikt zijn voor tijdens de zwangerschap) of water te drinken na afloop.