Yoga

 

Opbouw yogalessen: 

 

Lichaamsoefeningen

In de yogalessen worden intuïtief verschillende stromingen gecombineerd, te weten integrale yoga, yoga flow, yin yoga, fertiliteit/hormoon yoga, hatha yoga, body balance, yoga & dans en methoden van feldenkrais.

Tijdens mijn lessen staat altijd centraal dat gedurende het aannemen en aanhouden van de houdingen alle aandacht hierop wordt geconcentreerd. Je wordt je bewust van de lichaamsdelen die bij de houding betrokken zijn. Na de oefening of reeks oefeningen volgt een rusthouding om de werking van de oefening(en) te observeren en te ervaren.

Pranayama: Adem oefeningen

Prana is datgene dat zuurstof leven schenkt. Pranayama zijn oefeningen voor het verbeteren, uitbreiden en beheersen van de ademhaling.

Ontspanning

Tijdens de ontspanningsoefeningen word je bewust van spanning in verschillende delen van het wezen. De bewustwording en het observeren hiervan is een eerste stap om tot verdiepte ontspanning te komen.

Concentratie en meditatie

Het stilmaken van het denkvermogen is de voorwaarde om de concentratie te kunnen richten. Tijdens de meditatie kom je in aanraking met de mentale stilte, een fundamentele ervaring in de yoga.

Kopje thee

Aan het einde van de les bedanken wij elkaar met onze handen in gebedshouding voor onze borst en met de groet ‘Namaste’ wat betekent: ‘het licht in mij groet het licht in jou’. Er is gelegenheid om een lekker kopje biologische kruidenthee of water te drinken na afloop.